Inbound marketing richt zich op het inspelen op de klantbehoefte door aan te sluiten op het zoekgedrag. Bij deze strategie zorg je ervoor dat klanten jouw bedrijf vinden en niet dat je als bedrijf hen actief benadert. Inbound marketing is wat dat betreft een effectief marketinginstrument, want er is al een intentie bij de klant aanwezig waar je alleen nog maar op hoeft in te spelen. Je trekt op deze wijze zowel kopers als leads naar je bedrijf toe. Er zijn verschillende manieren om uitvoering aan deze digitale marketing strategie te geven.
Relevante informatie delen
Het delen van relevantie informatie is een speerpunt van inbound marketing. Content vormt hiervoor de sleutel en het is uiteraard belangrijk dat deze geoptimaliseerd is. Het gaat hierbij zowel om optimalisatie voor de zoekmachine als in het kader van content marketing voor social media. Er zijn allerlei social media kanalen die te gebruiken zijn om meer succes te boeken met inbound marketing. De content is tijdens meerdere fasen in het proces aan te bieden en te koppelen aan een doel. Bijvoorbeeld om meer bezoekers aan te trekken die tot conversie leiden of om het aandeel leads te vergroten.
Op het juiste moment aanwezig zijn
Bij de toepassing van inbound markering is het van belang om op het juiste moment aanwezig zijn. Dat is het moment waarop de klant een behoefte heeft en bezig is om de zoekintentie actief vorm te geven. Er is altijd sprake van een aantal fasen die onderdeel uitmaken van een klantreis. Doorgaans begint deze reis met een oriënterend proces en eindigt deze voor de sales met een verkoop. Het is bij de toepassing van inbound marketing van belang om gedurende de hele reis vindbaar, zichtbaar en aanwezig te zijn. Hiervoor is het ideaal om marketing automation software te gebruiken.
De belangrijkste middelen voor inbouw marketing om op het juiste moment aanwezig te zijn:
• Content afgestemd op buyer persona
• SEO (zoekmachine optimalisatie)
• Social media kanalen
• Marketing automation
Stappenplan voor inbound marketing
Bij het toepassing van inbound marketing is het efficiënt om van een stappenplan gebruik te maken. Je begint met het opstellen van zogenoemde buyer persona’s om het stappenplan te vervolgen met het omschrijven van de buyer journey. In beide stappen is het van belang rekening te houden met de pijnpunten van de ideale klanten. Vervolgens start je met het maken van een content map. Hierin komt bijvoorbeeld een overzicht met de middelen die je gebruikt om vragen te beantwoorden.
Stel daarna een campagneplan met een thema op en maak gebruik van de content uit de stap ervoor. Het is eveneens belangrijk om met KPI’s rekening te houden. Daarmee is het mogelijk om resultaten te meten. Daarna geef je met behulp van software vorm aan marketing automation. De laatste stap is het constant analyseren, meten en verbeteren van de inbound marketing strategie.
• Stel buyer perona’s op
• Richt je op de buyer journey
• Maak een content map
• Stel een campagneplan op
• Stel KPI’s op
• Maak gebruik van marketing automation
• Analyseer, meet en verbeter de campagne
Vervolg de klantreis
Succesvolle inbound marketing is met het vervolgen van de klantreis verder uit te bouwen. Stop daarom niet met het klantcontact, maar houd deze warm als eenmaal een aankoop is gedaan. Tevreden klanten zijn nog altijd de beste ambassadeurs voor je bedrijf.